Vodácké závody "Zlaté Pádlo"

Spuštěna registrace !!! Registrovat se můžete do 31. Května 2023.

O co se bude soutěžit

Soutěžit se bude o hodnotné ceny a hlavně o 1-2-3 místo.

Dvoučlenná posádka musí mít:

Svojí loď a to: laminátovou, nebo nafukovací gumovou.

Dále: vesty, pádla, lano,

Doprovod alespoň jednoho dospěláka, (Svého patrona, závodu).

Za včas registrovaný a zaplacený účastnický poplatek. Pokud nebude registrovaný a nezaplacený účastnický poplatek, nebude do závodu přijat.

-khzs-


Poplatek za dvoučlennou posádku : 800,-Kč, poplatek v campu si hradí každý sám.

Registrovaný členové KHZS kteří platí řádně roční členské příspěvky, mají vše bez poplatků.

-jb-

Co se naučíte na vodáckých závodech-"Zlaté Pádlo"

1.Vlna vzdělávání

Péče o lodě a opravy lodí, hydrologie tekoucích vod, hlavní hydrologické míry a jednotky, umělé stavby, jezy, rozpoznání nebezpečného jezu, záchrana z válce, taktika jízdy na řekách, časté taktické chyby, příčiny nebezpečí, objektivní příčiny, subjektivní příčiny, předcházení nebezpečným situacím,

Vybaveni na vodu, ochranné prostředky, záchranné prostředky, říční síť v povodí a názvosloví, vodní stavy, průtoky, měření průtoků, povodeň, limit sjízdnosti, jízda během povodně, sebezáchrana, pasivní (tzv. defensivní) plavání, aktivní (tzv. agresivní) plavání, valivý způsob, plavání přes stupeň, opuštění lodě v případě převržení, zásady pro plavání s lodí v proudu, časté chyby,

Legislativa pro práci s dětmi, házecí pytlík, skládání lana do házečky, umístění házečky na těle, umístění házečky na lodi, výběr vhodného házecího pytlíku, záchrana házecím pytlíkem, zásady pro záchrance, zásady pro zachraňovaného, záchrana z pevného stanoviště na břehu, výběr vhodného místa pro záchranu, zajištění zachránce, časté chyby při použití házečky, upoutaný zachránce,

Vzdělávání v oblasti vodáckých aktivit, plavání s plaváčkem v bezvědomí, záchrana nebo dopomoc pomocí lodě, záchrana plavčíka při vědomí pomocí lodě, vytažení plavčíka do raftu, záchrana plavčíka v bezvědomí za využití jednomístné lodě ( C1 nebo K1), záchrana vodáka v bezvědomí za využití dvoumístné lodě (kánoe), záchrana vodáka v bezvědomí za využití raftu,

Podmínky pro plavbu na řekách, záchrana plovoucího materiálu, záchrana materiálu pomocí lodě, záchrana materiálu pomocí upoutaného zachránce, samo záchrana lodě,

Komerční a nekomerční aktivity v ČR, rozmístění, volba techniky, a organizace záchrany, organizace záchrany, nácvik záchrany,

2.Vlna vzdělávání

Skupinový sjezd, vedení skupiny, plánování, příprava, výběr řeky, vybavení, vedení a autorita, školení bezpečnosti, organizace na řece, signalizace, vodácké značky, vodácká vlajková abeceda,

Uzlování, kotvící uzly, spojovací uzly, prusíkovací uzly, manipulační uzly, první pomoc na tekoucí vodě, postup při první pomoci, přivolání první pomoci, resuscitace, na co si dát pozor, aneb vše ještě jednou, celkové podchlazení ( hypotermie), tepenné krvácení, šok, sociální psychologie pro vodácké instruktory, fungování jedince v rámci skupiny, stres a zátěžové situace, netradiční zkrácený slovníček vodáckých slangových výrazů,

-jb-

Co s sebou na vodu

Na cestu do báglu si sebou neberte nic nepotřebného. Zvažte i zdánlivě důležité věci, jako fén, šminky, MP3 přehrávač apod. Co se týká kartáčku na zuby, záleží na každém z vás. Někdo to řeší "ústní vodou", obohacenou o nějakou tu promile. Mobil je v případě nouze věcí vítanou, ale během plavby jej není vhodné používat, neboť jak je známo, s vodou si příliš nerozumí.

Jestli jedete na více dnů, samozřejmostí jsou věci pro kempování. Většina vodáků nocuje buď pod širákem nebo ve stanu, na přikrytí má spacák, pod sebou karimatku a vedle sebe kamaráda (-dy). V kempu se může platit za osobu, ale i za počet stanů. V některých kempech vybírají poplatky za oboje.

Na oblečení do lodi vám bude v létě stačit tričko, plavky, kraťasy a na hlavu nějaký ten "širák" proti úpalu. Po ruce je třeba mít bundu (nejlépe nepromokavou),kdyby vám počasí nezůstalo po celou plavbu příznivě nakloněno.

Vhodnou (a pro divočejší vodu rozhodně nezbytnou) součástí oblečení je plovací vesta. V chladnějších dnech zahřeje, ve vodě zabrání potopení a taky vás bude chránit před údery o kameny, pokud se cvaknete. Barvu vesty volte fluorescenční, protože je ve vodě lépe vidět.

Pokud se rozhodnete vyrazit na nějakou náročnější řeku s vyšší obtížností (WWII a výš), je ještě nepostradatelná přilba. Takové to "berany-berany-duc" vaší hlavy s kamenem obvykle vyhrává právě soupeř.

V chladnějším počasí a vodě je nezbytné použít neoprénový oblek, nejlépe v kombinaci s neoprénovými ponožkami, bavlněným prádlem a nepromokavou bundou. K zahození nejsou ani rukavice, zvláště pokud máte kovové pádlo a voda v řece je hodně studená. Osvědčily se i klasické cyklistické.

-jb-

Pro horké dny či delší nebo náročnější plavby je třeba mít s sebou něco k jídlu a hlavně k pití. Na jídlo většinou stačí nějaké ty oplatky - ideální je, pokud jsou zabaleny tak, že ani po namočení se do nich voda nedostane. Na pití se doporučuje něco nealkoholického a "ohnivou vodu" nechat až po plavbě (teď asi začnou někteří protestovat, ale i malé množství alkoholu v kombinaci se sluncem a houpáním dokáže způsobit velké problémy).

Láhev je lepší volit plastovou (skleněná nemá na vodě co dělat) - výhodou není jen to, že je nerozbitná, ale protože plave, můžete ji na klidnějších řekách bez obav přivázat za loď (konec provazu je nejlepší uvázat vedle zadáka na opačné straně než pádluje) a její obsah za jízdy chladit (počítejte ale s tím, že vás bude trochu brzdit).

Nezapomeňte ani na opalovací krém, neboť na vodě se budete chtě nechtě opalovat už při trochu slunečnějším počasí (a to klidně i v březnu) a určitě se vám nebude chtít trávit další slunečné dny v roláku. Další nezbytností (zvláště na pomalu tekoucích řekách ) je repelent proti komárům. Obojí je vhodné mít během plavby někde po ruce.

Ostatní věci uložíte do loďáků či barelů a umístíte na dno lodi. Těžké věci co nejníže (kvůli stabilitě) a tak, aby loď byla i s vámi víc zatížená vzadu. Do klasické kánoe se mezi posádku vlezou naležato dva padesátilitrové barely.

Další prostor bývá v zádi za kormidelníkem, kam je ideální napěchovat batohy a stan, samozřejmě zabalené do silného igelitového pytle, který byl uzavřený a-la loďák a pro jistotu smotaným otvorem nahoru.

V přídi mívá háček nohy, takže tam lze dát jen láhev s pitím, koňadru, zmíněný opalovací krém a sprej proti komárům, a nějaký příruční loďáček s malým finančním obnosem a např. fotoaparátem.

U nafukovací lodě si zde určitě nechte pumpu na případné dohuštění. No a pokud hodláte sjet nějakou tu peřej či jez a nejedete na raftu, kajaku či kánoi se samovylévacím dnem (např. typu Orinoco), je taky vhodné mít na dně lodi taky něco na vylívání vody.

Ideální je nějaký plastový hrnek a na dosušení větší hubka, ale vystačíme třeba i jen s pevnější plastovou lahví, na které ustřihneme hrdlo. V nouzi pomůže i ešus, ale pozor, ať ho neutopíte.

Další poměrně důležitou věcí jsou boty do vody (staré tenisky, sandále) Rozhodně by měly mít pevnou podrážku a měly by držet na nohou (takže pantofle jsou naprosto nevhodné). Nikdy nevíte, kdy budete muset vystoupit z lodě a co je skryto pod hladinou.

-jb-

Voda teče...

To, že voda v řece teče, je způsobeno spádem řeky. Spád řeky je udáván v metrech výškového rozdílu na 1 km a značí se v promile. Voda v řečišti vykonává dva pohyby - podélné proudění a příčné prodění. Rychlost prodění není v celém profilu toku stejná. Vlivem tření částic vody o dno a na hladině o vzduch se proudění v těchto místech zpomaluje. Největší rychlost vody bývá zpravidla v nejhlubším místě asi v 1/3 hloubky od hladiny. Myšlenou čáru, která spojuje místa největší rychlosti vody na hladině, nazýváme proudnicí.

Při jízdě po řece narazíme na mnoho různých změn toku. Někde je řeka klidná, jinde prudce pospíchá peřejemi. Podle charakteru a velikosti takových změn rozeznáváme vodopády, kaskády, peřeje, katarakty a slapy.

-jb-

Vodopády

jsou nesjízdné, vznikají v místech, kde se mění geologický podklad dna mající jinou tvrdost nebo v místech tektonických změn.

Kaskády

jsou nízké vodopády a bývají většinou sjízdné.

Katarakty

jsou balvanité úseky o velkém sklonu. Jednotlivé stupně jsou méně výrazné než u kaskád

Slap

je totožný s kataraktem, tohoto názvu se používá pro mohutnější toky

Peřej

nemá již schodovitý charakter, sklon je však stále ještě značný. Silný proud a nerovnosti na dně vytvářejí vlny nejrůznějších tvarů a velikostí.

Kromě těchto změn toku, které jsou vyvolány přímou změnou řečiště, existují v řece další nebezpečné jevy: jsou to víry, protiproudy, prudké vodní vyvřeliny a válce

Víry

jsou vyvolány změnami rychlosti vody, geometrickými nepravidelnostmi

Protiproudy

vznikají za překážkou postavenou proudu do cesty. Když voda překoná překážku, rychlost proudu se prudce zvětší, vzniká jazyk. Za překážkou však voda stojí, tvoří se ostrý předěl - rozhraní. Voda nestačí za překážku tak rychle natéci. Hladina vody za překážkou je značně nižší. Do těchto míst stéká voda od hlavního jazyka a točí se zpět proti původnímu proudu.

Vyvřeliny - vývařiště

Vznikají za veliké vody, kdy prudce tekoucí voda naráží na balvany, odráží se od nich nahoru a v určitém okamžiku překoná váhu hladiny a vyvře na povrch.

Válce

vznikají za překážkami položenými napříč korytem.

Víry, válce, protiproudy apod. zahrnujeme mezi tzv. makroturbulentní jevy, které způsobují vymílání a přenos materiálu v řečišti.

Usazování neseného materiálu má vliv na změny proudu, vznik mělčin, brodů, meandrů, slepých ramenen... Kromě těchto vlastností říčního toku se musí vodák vypořádat i s překážkami, které vznikly na toku přímou lidskou činností, jako jsou jezy

-jb-

Námořní vlajková abeceda

Námořní vlajková abeceda, neboli oficiálním názvem Mezinárodní signální kód (The International Code of Signals), je signální soustava, užívaná k vizuálnímu dorozumívání na dálku, zejména mezi námořními loděmi respektive loděmi a přístavy. Ve své současné podobě byla ustavena roku 1931 a sestává ze 40 vlajek, z nichž 26 představuje písmena, 10 číslice, 1 vlajka je potvrzovací a 3 opakovací.

Následující tabulka znázorňuje písmenné a číselné hodnoty jednotlivých vlajek, jejich ekvivalent v mezinárodním hláskovacím kódu a také nejběžnější význam vlajky v případech, kdy představuje celou větu.

Vlajky jsou vyvěšovány v počtu jedné až čtyř (při udávání zeměpisné polohy až sedmi) na signálním laně nad sebou a čtou se v pořadí shora dolů. První opakovač slouží k opakovaní první vlajky v pořadí, druhý opakovač zastupuje druhou vlajku atd. Jednovlajkové signály představují naléhavá a některá nejběžnější sdělení. Kombinace více vlajek mají přesně stanovený význam.

Například:
FA Můžete mi sdělit mou polohu?
QU Kotvení zakázáno.
RW Odkud jste?
RY Vzpoura na lodi.
UM Přístav je uzavřen.

Kombinace E+návěští signalizuje začátek hláskované zprávy, F+návěští znamená tečku za větou a G+návěští označuje konec hláskované zprávy a návrat ke kódovaným signálům.

Hláskovací tabulka je tabulka převádějící jednotlivé znaky abecedy na jednoduše zapamatovatelná kódová slova začínající těmito hláskami (velmi často jména osob či měst). Jejím účelem je umožnit srozumitelný přenos písmenných kódů nebo neznámých slov pomocí nekvalitních komunikačních prostředků, např. rádiem. Slova jsou zvolena tak, aby se žádná dvě navzájem svou výslovností nepodobala a nemohlo tak dojít k záměně.

V různých jazycích se používají různé hláskovací tabulky, i pro mezinárodní komunikaci (v angličtině) existuje více tabulek.

-jb-

Informace

Vodácké závody 1. ročníku "Zlaté Pádlo" - Setkání na Piláku ve Žďáře nad Sázavou ve dnech: 23.-25. Červen 2023.

Klubovní Hnutí z.s. (Zapsaný Spolek) neziskový spolek pro rozvoj zájmových klubů dětí a mládeže v ČR si dovoluje pozvat všechny kluky a holky ve věku 7-16 let na vodácké závody 1. Ročníku ZLATÉ PÁDLO, které se budou  konat ve Žďáře nad Sázavou na PILSKÉ NÁDRŽI . Ubytování je v chatkách nebo ve vlastních stanech v campu. (Nahlášení příjezdu  "zlaté pádlo", na druhé recepci).

-jb-

Ve foto galerii jsou fota campu a mapy.

Akce se uskuteční o víkendu. Pátek-Sobota-Neděle.

Pátek: 16:00-22:00 hodin příjezd a registrace účastníků. Seznámení s účastníky. Večeře, projížďka na lodích, táborový oheň, noční hra, noční klid.

Sobota: Budíček 7:00 hodin, hygiena, snídaně, příprava na závody. V 10:30 hodin start a začátek závodů. Ve 12:30-13:00 hodin přestávka a oběd. 13:00 hodin pokračování závodů. V 17:00 hodin ukončení závodů. V 17:30 hodin vyhlášení vítězů. V 19:30 -20:00 hodin večeře. 21:30 hodin táborák. Volný program, noční hra, večerka.

Neděle: Budíček 7:00 hodin, hygiena, snídaně, rozloučení a odjezd domů.

Kdy: Datum za včas upřesníme.

O co se bude soutěžit: Bude se soutěžit o 1-2-3 místo. A hlavně o hodnotné ceny.

Co vás čeká: Spousta vodáckých disciplín, soutěží, seznámení s novými kamarády, jídla, zábavy,

Kde: Sraz je pro všechny v auto campu (info mapa). Tam se postaví stany, malá kuchyň, udělá ohniště, bude vyhrazeno místo pro postavení stanů všech účastníků, bude zajištěna jak lékařská tak i vodní záchranná služba profesionálních zdravotníků.

V kolik: Start začíná v Sobotu v 10:30 hodin.

Zapůjčíme: Kdo nevlastní vodácké vybavení, tomu bude zapůjčeno, za mírný poplatek. Budou zajištěny lodě, pádla, vesty, záchranné pytlíky. Lana.

Registrace účastníků: Po spuštění registrace na vodácké závody "Zlaté Pádlo", se může přihlašovat každý kluk i holka ve věku 7-16 let, přes on-line registrační formulář, který je na www stránkách.

Poplatek za jednoho účastníka: Poplatek za jednoho účastníka na den bude 250,-Kč. (Poplatek se platí pouze za pátek a sobotu). V ceně je zahrnuto: Oběd. Večeře. Snídaně.

Co sebou:

dvouplášťový stan

spací pytel a karimatku

nepromokavé boty do kempu

boty s plnou špičkou na vodu (neoprenky, staré tenisky..), nevhodné jsou sandále, pantofle, žabky, crocsy...

oblečení na vodu do teplého počasí - plavky, kraťasy/sukně/šaty a triko, přikrývka hlavy

nepromokavá bunda nebo pláštěnka

oblečení na vodu do chladného počasí - tříčtvrteční sportovní kalhoty, které lze vyhrnout nad kolena, tričko, mikinu, za velké zimy je bezkonkurenční funkční prádlo a neopren

další oblečení do kempu, tábořiště

opalovací krém a malou základní lékárničku

toaletní papír

baterku

malý vařič (plynový či benzinový), sirky či zapalovač!, ešus, nůž, lžici, potraviny, kpz,

nealkoholické pití s sebou do lodi i mimo ní


Doprovod rodičů nebo plnoleté sestry či bratra: Pokud se účastník nebude mít vlastní posádku tj:, alespoň 2 plavčíky, a nechtěl by jet sám, může s ním jet plnoletá osoba (bratr, sestra). Jednotlivý účastník tak bude zařazen k nekompletní posádce.

Poz: Jednou z podmínek je, aby účastník uměl plavat !

-jb-


Háčkovo desatero-dvaceti tří bodů :

Háček je na lodi v pořadí důležitosti na posledním místě, proto nikdy nemluví do řízení lodi.

Háček v přítomnosti kormidelníků mluví jen je-li tázán.

Háček se chová uctivě ke svému kormidelníkovi, při provinění se omlouvá slovy: ,,Libějí vodpustit".

V dopravních prostředcích kormidelníkovi uvolňuje místo k sezení.

Při zakotvení se háček stará o všechno, nevybírá však místo k táboření......zato vybírá vodu z lodi.

Při přistávání háček vyskočí a kormidelníkovi podrží loď.

Ráno háček vstává první za účelem přípravy snídaně. Chová se přitom tiše, v nutných případech budí kormidelníka něžným způsobem.

Háček se nevzdaluje od lodi ani z tábora.

V případě přetížení plave háček za lodí.

Háček může za vše nedobré, co se na lodi i v okolí ( zejména kormidelníkovi) přihodí.

Kormidelník má všechna práva, na rozdíl od háčka - osoby bez jakýchkoliv práv.

Kormidelník má vždycky pravdu.

Háček je vždy vinen.

Háček je vždy povinen vinu odčinit.

Právo kormidelníka je soubor norem, jejichž zachování a dodržování lze vynutit mocí, vyplývající z historického vývoje.

Háček plní rozkazy svého kormidelníka bez přemýšlení a bez jediného obtěžujícího slova

Háček je povinen odstrkávat a vláčet loď po souši i vodě.

Háček je v případě otočení povinen svým počínáním nenarušovat záchranu lodi, držet se svého pádla a v případě, že kormidelníkovi nehrozí utonutí, zabezpečit to, aby sám neutonul.

Háček je povinen po otočení svého kormidelníka odprosit a nabídnout mu posilující a uklidňující doušek.

Háček je povinen v době kormidelníkova zaslouženého odpočinku loď usušit, vyčistit a přeleštit.

Háček je povinen provádět veškeré hrubé a ponižující kuchařské práce a mytí nádobí.

Háček je povinen kapitánovi před ulehnutím předehřát spacák a nejméně hodinu po jeho usnutí odhánět pichlavý hmyz.

Právo kormidelníka je jeho dobrá vůle povýšená na zákon.

-jb-

Vodácký slovník

Vodáci mezi sebou používají slovní výrazy, které jsou pro nevodáky tajemné a často i nesrozumitelné. Protože spoustu z nich určitě zaslechnete a můžou i vás upozornit před něčím nenadálým či vám v něčem poradit, je vhodné alespoň ty nejdůležitější znát.

-jb-

Bort

bok lodi. Tuto část s oblibou objímají začátečníci těsně před tím, než si jdou pokecat s rybkami

Ahoj, vodácký pozdrav, zdraví se jim všichni, kteří se potkají na vodě

Singl, singlovka

loď určená jen pro jednu osobu, např. jednomístný kajak

Debl, deblovka

loď pro dvě osoby, např. klasická kanoe

Házečka, házecí pytlík

velmi důležitá pomůcka pro záchranu jiné osoby ze břehu. Je to pytlík s nepromokavým, pečlivě složeným lanem. V případě potřeby je nutné pevně uchopit volný konec lana (nebo jej raději uvázat kolem stromu či jiného pevného předmětu na břehu, aby vám nevypadlo z ruky nebo vás zachraňovaný nestáhl do vody) a pytlík hodit zachraňovanému jedinci (radši přehodit než nedohodit) tak, aby se mohl lana chytit a s vaší pomocí dostat ke břehu

Koňadra, koníčkovací šňůra

kus silnějšího provazu, za který se loď uvazuje u břehu, spouští jezem, či za který ji vodák táhne jak kůň loď úsekem, kde je málo vody. Po příjezdu na tábořiště se koňadra napne mezi stany a suší se na ní prádlo

Loďák, lodní pytel

pytel z impregnované látky velikosti až dospělého muže. Pro pokročilé stačí velikost nedospělého šimpanze. Oba typy jsou opatřeny nahoře šňůrou, kterou se pytel zadrhuje, aby dovnitř nenatekla voda při převrácení lodi a aby z něho nepadaly věci při převrácení pytle. Do pytle se nastrkají úplně všechny věci, které vodák vlastní. "Na dno klademe krém na opalování, repelent na komáry, svačinu a peníze". Na rozdíl od konve (barelu) je skladnější (čím míň věcí v něm máte, tím menší prostor vám zabírá v lodi), ale pokud jsou v něm těžší věci, neplave

Konev, barel

nádoba z plastu a šroubovým uzávěrem, určena ke stejnému účelu jako loďák. Hodí se do raftu či otevřených plastových nebo laminátových deblovek, kde její pevné rozměry nevadí. Výhodou je, že i s těžším obsahem plave a věci se z ní dají rychleji vytáhnout a nebo vložit

-jb-

Eskymák, eskymácký obrat

způsob, jak se dostat s převrácenou lodí zase zpět na hladinu, aniž by bylo nutné opustit palubu. Je to jedna ze základních kajakářských dovedností a dá se praktikovat jen na uzavřených lodích

Cvaknutí, cvaknout se, udělat se

obrátit loď dnem vzhůru a sebe šoupnout pod hladinu...čili převrátit se. První zásadou je za všech okolností nepouštět pádlo, držet se lodi a společně se snažit dostat ke břehu nebo do mělké tišiny. A pak konečně nastává ten "radostný" okamžik, kdy začnete lovit všechny věci až dosud volně ležící v lodi, na dně řeky, či je pak nahánět v proudu

Výrazy týkající se řeky:

Volej

stojatá nebo jen velmi málo tekoucí voda. Noční můra všech vodáků

Zabalák

vysoká vlna se zpětnou rotací, postrach otevřených lodí. Vyskytuje se v silných peřejích a na koncích šlajsen

Tišina

místo v tekoucí řece, kde voda stojí. Zpravidla se nachází v blízkosti břehu či na opačné straně než je proud. Ideální místo pro zakotvení

Vracák

zpětný proud, vzniká vedle hlavního proudu a žene loď zpátky pod jez, do mělčiny a mezi klacky

Vývar, vývařiště

nebezpečné místo pod jezem či splavem, kde voda jakoby vyvěrá (bublá a pění) a směr její toku je neurčitý. Voda tady málo nese, loď se jakoby propadá a na záběry pádlem téměř nereaguje

Sifón

velmi nebezpečné místo v řece, kde se voda v jednom místě jakoby ztrácí, např. v podemletém břehu nebo skále, ale také třeba v poškozené spádové desce jezu či splavu. Hrozí vtažení a přisátí

Karfiol, květák

opak sifónu. Voda zde v jednom místě viditelně vyvěrá na povrch. Na loď, která do tohoto místa najede, to má podobný efekt, jako když se trefí do šutru, jen to nezanechává škrábance

-jb-

Jezy

jsou určeny k tomu, aby se dosáhlo trvalého nebo dočasného vzdutí vody, jehož je třeba k různým účelům, např. k využití vodní energie, k zmírnění sklonu, k zajištění dostatečné plavební hloubky, k napájení zavlažovacích kanálů atd. Jezy mohou být různého tvaru a různé konstrukce. Nejčastěji se setkáváme s jezy na takových tocích, kde se dříve plavily vory. Nízké pevné jezy se dají za určitého stavu vody sjížděl. Záleží na výšce jezu, na množství vody jdoucí přes jez a na vodních podmínkách pod jezem. Většina jezů mívá tzv. propust - vodáci jí obvykle říkají šlajsna nebo také vrata. Bývá obvykle umístěna tak, aby nájezd dlouhých vorů byl co nejsnazší, tedy obyčejně v proudnici. Je to v podstatě dlouhý žlab překonávající výškový rozdíl mezi horní a spodní hladinou s poměrným sklonem 10 - 30promile.

Propust mívá asi 5-6 m šíře. Průtokový otvor je ohraničen po stranách stěnami, tzv. sruby. Voda v propusti teče po podlaze. Vjezd do vrat propusti je někdy chráněn proti jarním plovoucím krám ledu zařízením, kterému se říká ledolamy. Jsou to trámy, nebo železné traverzy poněkud šikmo postavené. Uzávěr propusti - hrazení - je na začátku vjezdu propusti. Bývá dřevěné, složené z několika klád. Počet klád určuje výšku hrazení. Sjízdnost propusti závisí především na její konstrukci a na její délce. Podle toho se při výjezdu z propusti tvoří vlny různého tvar, které určují, zda průjezd lodi bude snadný, obtížný nebo vyloženě nebezpečný. Vědět, co vlny s lodí mohou udělat, patří k nutné abecedě každého vodáka.

-jb-

Hlasovací tabulka

¹ Hláskovací tabulka ICAO přehlásky nepoužívá, takto označené položky se používaly jen v hláskovací abecedě NATO pro komunikaci v němčině.

Výslovnost číslic

Jako součást hláskovací tabulky lze chápat i doporučenou výslovnost číslic, která má zabránit přeslechům.

-jb-

Přihláška do vodáckých závodů "Zlaté Pádlo"

Místo konání je označeno na mapě

Mapa konání 1. Ročník "Zlaté Pádlo" 2023

O Pilské nádrži - Žďár nad Sázavou

Vodní nádrž Pilská se nachází severně od města Žďár nad Sázavou. Nádrž byla vybudována v roce 1962 za účelem zásobování rozvíjejícího se průmyslu v této oblasti.

Dále pak ke zlepšení průtoku v Sázavě a k rekreaci. Hráz je zemní, vysoká 8,6 m a v koruně dlouhá 296 m. Vnější část hráze je zatravněná. Objem nádrže činí 1,9 mil. m3 a zatápěná plocha 56 ha. Hráz i nádrž je volně přístupná.

Nyní nádrž Pilská slouží především jako rekreační oblast a lokalita vhodná pro rybolov. Najdeme zde travnatou pláž, která je pravidelně udržována, a dva kempy s dobře vybaveným zázemím.

Zajímavostí je, že vodní nádrží prochází historická zemská hranice Čech a Moravy.

-jb-

Foto galerie

Akci podpořil:

Vodácké minimum

Vodácké Murphyho zákony :

Ať hledáš, co hledáš, je to vždy na dně lodního pytle.

Stav vody v řece je přímo úměrný technickému stavu lodí.

Nálepky označující obsah konzerv se samovolně oloupají.

Zapomeneš-li si pláštěnku, celou plavbu bude lejt jak z jezu.

Zapomeneš-li si opalovací krém, celou plavbu bude pražit jak na Sahaře.

Nezapomeneš-li si nic, utopíš lodní pytel.

Nenakoupíš-li do zásoby chleba, nebude k mání v obchodech ani ve vodáckých hospodách.

Nakoupíš-li chleba do zásoby, rozmočíš jej.

Když pečlivě nepřivážeš bagáž, uděláš se.

Když bagáž pečlivě přivážeš, příští jez budeš přenášet.

Mokré oblečení, pokud jsi jej nenamočil schválně, sluncem neuschne. Pomůžeš-li si ohněm, oblečení shoří. ( ještě žádný boty se u ohně neusušily ).

Fotoaparát na lodi je k ničemu - buď máš plné ruce práce nebo dojdou baterie... nebo platí bod 1

-jb-

Šprajc, vzpěra

u laminátových (ale i některých plastových) kánoí příčná vzpěra mezi borty (někdy jich bylo na lodi i víc, nejčastěji ve formě dřevěného hranolu). Slouží ke zpevnění lodi a nezřídka se k němu přivazují barely, aby se v peřejích nekoulely po palubě. Dále slouží k tahání lodi z vody a v exponovaných okamžicích brání kormidelníkovi, aby se rozeběhl na provinilého háčka.

Špricka, špricdeka

speciální, vodovzdorný kus látky, sloužící k zakrytí otvorů v lodi, aby se tudy v peřejích nedostávala voda. Většinou to je i součást oděvu a pro kajakáře téměř nezbytnost. Některé jsou zakončeny komínkem (rukávem), který zakrývá i část trupu

Kleky

pomůcka v některých typech lodí, kde se pádluje v kleče (např. Pálava, Orinoco). Jedná se o fixační popruhy, které po sepnutí (suchý zips) tvoří před stehny klečícího vodáka překážku, takže jej přidržují na jeho místě a zabraňují mu, aby při jízdě divokými peřejemi nebo při skákání jezu nechtěně putoval po palubě

Kolejda

podvozek složený z koleček a chatrné konstrukce, na kterém se přepravuje loď z nádraží k řece a naopak. Při prvních metrech přepravy se kolejda obvykle rozloží na prvočinitele, takže po zbytek cesty odnášíme loď na ramenou. (Otrlí říční vlci ji táhnou městem na koníčkovací šňůře.) Na vodě naopak loď uveze kolejda hravě, takže můžeme tento praktický přístroj všem vodákům vřele doporučit

Výrazy týkající se posádky:

Háček, hák

člen posádky, který sedí v čele lodi. Jeho úkolem je upozorňovat na kameny a jiné důležité věci před sebou. Ovládá příď lodi, dře třikrát víc než kormidelník a těžce nese, že je tomuto podřízen. Ve volných chvílích je mu souzeno vylívat vodu, případně dovoleno fotografovat.

Kormidelník, zadák, kapitán

nejdůležitější člen posádky, neboť on rozhoduje, kudy se popluje a tak by měl být i tím zkušenějším. Jeho záběry jsou zvláště v rychle tekoucí vodě či peřeji soustředěny hlavně na manévrování s lodí (proto se háček nadře víc)

Porcelán

třetí jezdec v lodi. Vozí se nouzově na kratší trati. Kormidelník a háček jedou s porcelánem opatrně, neboť tento nepádluje, takže má dost času, aby sžíravě kritizoval způsob jejich jízdy.

Manévrování:

Zabrat

úplně obyčejný záběr pádlem do normálního směru plavby. Klasika, které si při pádlování užijete nejvíc

Kontra, kontrovat

zpětný chod čili záběr pádlem proti normálnímu směru plavby. Pro háčka záběr téměř neznámý (brzdí loď), pro kormidelníka zase jeden z nejpoužívanějších

Přitáhnout

záběr pádlem směrem k boku lodi (pozor, ať neskončí pod ní a vy ve vodě) za účelem rychlého natočení do požadovaného směru. Důležitý záběr zejména pro manévrování v rychlé řece se spoustou nástrah. Hojně používán jak háčkem tak zadákem, největší účinek má však tehdy, pokud jej provádějí oba současně

Odlomit, odkopnout

opak k přitáhnutí čili záběr směrem od lodě. Háček zabírá dlouhým obloukem před přídí, zadák spíše kontruje

Traverz, traverzovat

přejíždět s lodí z jedné strany řeky na druhou, tak, že špička lodě směřuje po proudu. Hojně viděno u začátečníků, ale někdy i nutnost, pokud je háček tajnůstkář a kormidelník by přece jen rád věděl, do čeho se řítí

Přejezd

Opak traverzu, s tím, že špička směřuje proti proudu

Bidlovat

zabírat pádlem o dno řeky (jako bidlem) ve snaze dostrkat loď i s posádkou z mělčiny na hlubší vodu bez vysedání. I když vodáci tuto metodu často používají, je nutné si dávat opravdu pozor - je to totiž taky nejsnadnější způsob, jak pádlo zlomit nebo alespoň poškodit

Jet singla

jet v lodi sám, bez háčka. Někdy nejlepší způsob jak zdolat jez, zvláště pokud pod ním číhá zabalák a vy plujete s otevřenou deblovkou

-jb-